.
نویسنده: غلامرضا رمضانی پور ،
اولین همایش سبک زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) – 1392
.
.
چکیده:
با توجه به نقش کار و عمل در اعتلای حیات اقتصادی، اجتماعیو فرهنگی جوامع انسانی، کوشش بر ارتقای فرهن کار منبعث از اندیشه های مترقی و فطری دکرین آرمانشهر جهانی نبوی و زدودن عوامل مزاحم و بازدارنده یک ضرورت اعتقادی الهی است فرهنگ توحیدی کار می تواند زمینه مناسب برای سخت کوشی و خلاقیت و ابتکارات نوآوری ها و احساس تعهد و مسوولیت پذیری و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کاری بشری فراهم سازد در فرهنگ جهانی سازی توحیدی، کار و تلاش مانند مجاهدت در راه خدا ارزشمند و مقدس شمرده شده است. این مقاله به واکاوی عناصر دخیل در هندسه جهانی سازی توحیدی و فرآیند جغرافیای نقشه راه در کار و تولید پرداخته و رابطه آن را با نهایی ترین آرمان دکترین جهانی سازی الگوی نبوی یعنی تامین حقوق بشر مورد واکاوی قرار می دهد. اهمیت کار و کار صالح در اسلام، از دیدگاه قرآن و پیامبر (ص) در نهج الفصاحه مطالبی را بیان کرده است که این خود اهمیت و ارزش کار را در این موارد می رساند. کار موجب کمال و تکامل وجودی انسان، عقل، عزت، مردانگی، بزرگی، سعادت و خوشبختی و رحمت است. فضایلی کار بی شمار و بی اندازه است که سفارش های گوناگونی برای تحقق امر و کوشش و ترویج این امر و ریشه دار کردن آن در اسلام و کتب اسلامی آمده است. لذا بر اساس آموزه های توحیدی از آدم (ع) تا خاتم (ص) کار در جهانی سازی توحیدی نه یک هدف بلکه ابزار تامین کننده مترقی ترین و مقدس ترین هدف خلقت، که همانا تحقق حقوق بشر است می باشد. بی که ادامه سنت ابدی هدایت اهل بیت از نبی (ص) نقض غرض نشده و توط شاگردان معصوم مکتب نبوی یعنی عترت طاهرینش پیگیری شده استو لذا مبانی دکترین آرمانشهر جهانی نبوی یعنی قول، فعل و تقریر چهارده معصوم (ع) که توسط صاحبان عصمت تئوری پردازی و تبیین شده است چرا که قرآن و عترت دو ثقل، حبل متین اهلی و یادگار خاتم انبیاء می باشد که تمسک به این دو تالی تلو و عدل موجب نجات امت تا ابد می باشد.
واژگان کلیدی: کار و تولید ، دکترین آرمانشهر نبوی ، جهانی سازی توحیدی ، انسان کامل
.
.
منبع: سایت سیویلیکا
https://civilica.com/doc/236023